Дидактичний матеріал з української мови
для 4 класу
Олімпіадні завдання з української мови 4 клас
1.Запиши слова без помилок.
Св”ятковий,мерихтить,голубя,тиждневий,молодьба,київа,церимонія,нище,
юнатство,граєцця,шіснадцять,гіляччя,обїжжати.
2.Введи слова у
словосполучення,розрізняючи їх за значенням.
Аркуш-лист; вникати-уникати; людський-людяний-людний.
3.Склади і запиши по два
речення з кожним словом,щоб воно вживалося у прямому та переносному значенні.
Крижаний.Килим.
4.Замініть фразеологізми
дієсловами-синонімами.
Вилетіло з голови; клювати носом; накивати п’ятами; кусати лікті; намилити чуба;
водити за носа.
5.До кожного підмета
добери присудок.Пошир утворені речення однорідними членами.
Вітер. Листя.Дерева.Земля.
6.Склади
текст-міркування «Чому я люблю рідне
місто»
1.Утвори
нові слова, поділи їх на склади. З кожним словом склади речення.
а) префікс від слова «проніс»,
корінь від слова «лісник»,
суфікс від слова «дубок».
а) префікс від слова «проніс»,
корінь від слова «лісник»,
суфікс від слова «дубок».
б) префікс
від слова «роз'їзд»,
корінь від слова «мова»,
закінчення від слова «липа».
корінь від слова «мова»,
закінчення від слова «липа».
в) префікс
від слова «перенести»,
корінь від слова «казка».
корінь від слова «казка».
2. Спиши,
вставляючи пропущені орфограми. В останньому реченні підкресли граматичну
основу.
Ш.рокі бе.краї простори. Ле.ке, м.яке повітря, напоєне сонячними променями. Воно ніби хв..люється, перел.вається ясною блакит.ю. Аромат ст..пових трав освіжає увесь простір.
Ш.рокі бе.краї простори. Ле.ке, м.яке повітря, напоєне сонячними променями. Воно ніби хв..люється, перел.вається ясною блакит.ю. Аромат ст..пових трав освіжає увесь простір.
3.Спиши.
Встав пропущені слова з правого стовпчика. Запиши відгадку, визнач в цьому
слові кількість букв та звуків.
Узимку в
…, як сніг.
А влітку в … гуляє. Вловить його ніхто не зміг, Бо … ноги має, Вуха …, зір. |
сірому
довгі білому прудкі косий |
4.Заміни
вислови синонімом-дієсловом.
Взяти себе в руки – …,
вилетіло з голови - …,
не вірити своїм очам - …,
водити за носа - …,
клює носом - … .
Взяти себе в руки – …,
вилетіло з голови - …,
не вірити своїм очам - …,
водити за носа - …,
клює носом - … .
5.Написати
твір-мініатюру на тему «Зимова казка» за поданим початком (6-8речень)
Жила-була в лісі ялинка …
Жила-була в лісі ялинка …
Текст. Речення
4 клас /варіант 1/
1. Запиши
слова, вставивши пропущені букви:
Щоде.ик, мат...мат..ка, л..мон, вул...ця, в...лосипед, ап ..льсин, кор..
дор, д...тинство, м...тро, м.. .даль, ч...решня, гіл...я.
2.Побудуй з поданих простих речень складні,
використавши потрібні сполучники
Зашелестіло під ногами опале листя. Прийшла красуня - осінь. Ще стоять
теплі погожі дні, Вранці бувають приморозки.
3.Спиши
речення, добираючи до однорідних членів залежні слова:
Діти милувались берізкою, ялинкою,
Пізня осінь нагадує про себе
дозами, приморозками, туманами.
4. Встанови
зв'язок слів у реченні:
У повітрі повільно пропливало
срібне павутиння.
5. Склади і
запиши твір за поданим зачином. Добери заголовок.
Листок востаннє покружляв у повітрі і впав у
калюжу. Бачу - на ньому мурашка сидить. Завмерла бідолаха з переляку від такого
польоту,
4 клас /варіант 2/
1 .Серед поданих слів знайди і
запиши в один стовпчик слова, в яких більше звуків, ніж букв, а в другий -
слова, в яких звуків менше, ніж букв.
Україна, джерело, південь, квіточка, маяк, нянька, любисток, свято,
задзвеніть, розв'язався, появилася, пісня українська, співаєш, сьогодні.
2.3аміни словосполучення одним словом:
пекти раків-
зарубати на носі-
взяти ноги на плечі-
3.Перебудуй розповідне речення у спонукальне.
Люди бережуть і не засмічують
водойми.
4.Із поданих слів побудуй речення і встанови
зв'язок слів у цьому реченні.
земля, килимом, Восени, барвистим
вкривається,
5.Скласти
твір «Моє село (місто)»
6.Усний
тур.
Мої батьки працюють,.
А я мрію стати... Чому?
4 клас /варіант 3/
1.
Запишіть приклади слів до поданих звукових моделей:
[-о - о = о], [- о – о =: о], [- о = о = о].
Побудуйте
з ними речення.
2. Побудуйте
текст за опорною групою лексики та зачином.
-
Поле, жито, картопля, буряки;
-
Виспівує, видніється, достигає,
зеленіють;
-
Добірне, зеленочубі, жовтокоса,
чудова.
Зачин.
Світає. Сколихнулись хліба. Поле заграло хвилями.
3.
Запишіть слова, у яких буде корінь -риб-
4.
Запишіть 6 (шість) слів, у яких після букви "ер" перед йотованими
ставиться апостроф, а потім 6 (шість) слів, у яких після букви "ер"
перед йотованими не ставиться апостроф. По два слова з кожного ряду введіть у
речення.
5. Завдання для усної форми конкурсу:
Складіть усний портрет Вашої мами.
1.Скласти речення, побудувати зв'язний текст.
Записати дібравши заголовок.
бджілка, ось, і, сну,
прокинулась, зимового, від;
весна,настала;
чашечку
,вона,і,напоїла,відкрила,свою,соком,їх;
з,сонце,полів,сніги,зігнало;
вони,з,вилетіли,вулика,до,і,полетіли,фіалочки;
з'явились,у,свіжі,пожовклі,зелені,траві,стеблини;
подруг,розбудила;
лапками,очиці,прочистила,волохатими.
2.Дібрати
ознаки до назв предметів.
Береза-
Поле-
Вітер-
Небо-
3.Доповніть
прислів'я необхідними антонімами.
Порожня бочка гурчить,а повна… .
З великої хмари…. дощ буває.
Як є початок,то й….буде.
Геть пішло з країни горе,розлилося…..морем.
4.3аписати слова, вставивши пропущені букви.
Дібрати до них
перевірні
слова.
К—слиця-
Боро—ба-
Гр—чаний-
В—рховина-
5.Написати твір-мініатюру (4-5речень) на тему
"Незвичайна осінь"
ДИКТАНТИ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ
Рідний край
У кожної людини є рідний край. Це місце, де вона
народилася, живе, навчається і працює.
Наш край - Хмельницька область,
прадавня слов'янська земля.
Наш край називається Поділлям. Він був заселений
людьми з давніх давен. Через нашу область протікає багато річок З невеличкого
джерельця у Волочиському районі бере початок Південний Буг. На півдні
Хмельниччини протікає Дністер.
Хмельницький-найбільше місто області, а Деражня
-найменше.
Але де б ти не жив, чи у великому
місті, чи в маленькому селі, саме воно наймиліше твоєму серцю. (81 слово)-
1.3амініть подані словосполучення дієсловом в
неозначеній формі
Зразок: Давати
оцінку - оцінювати.
Давати нагороду -
Одягти на себе одяг -
Виконувати стрибки -
Виконувати танцювальні рухи –
2.Запишіть звукові моделі до
слів:
смієшся, вмиваються
Визначити кількість складів,
букв, звуків.
3.3апишіть 4 словникових слова з ненаголошеними голосними
е, и
4.Запишіть слово, яке утворюється від:
а) префікса слова притиснути,
кореня слова кордон,
суфікса слова піддубник;
б) префікса слова завести,
кореня слова написати,
суфікса слова ручка,
закінчення слова зима.
5.Складіть і запишіть невеличкий твір з елементами
опису "Золота осінь".
Золота осінь
Непомітно підкралась осінь.
Заспівала вересневим дзвінком у школах., заквітчалась запашними чорнобривцями.
Цього року осінь порадувала всіх. Ще довго щедро
усміхалося сонечко. Осіннє небо вражало своєю блакиттю. Поволі жовтіло листя і
довго трималося на деревах.
Тільки в кінці жовтня простелила
осінь під деревами м'якенькі
барвисті килимки. (47 слів)
1.Напишіть
як слід звернутися
Микола- Максим-
Галинка- Юля-
Степанко- Петрик-
2.Поставте апостроф у словах
Бурян, вдячний, сімя, солові',
ллється, сіється, зоря, Маряна.
3.Скласти
і записати речення
1) для,
Сергійко, друзів, змайстрував, годівничку, пернатих.
2) теплі, для, Оленка, рукавички, братика, зв'язала.
4.Записати 6 слів без жодного дзвінкого
приголосного
1
.Написати диктант. Дібрати заголовок.
Увечері поверталися з полювання.
їхали лісом. Світло фар виривало з темряви стовбури дерев. Машина йшла
повільно.
Раптом ми зупинилися. Перед
машиною лежала темна кулька. Вона була обліплена опалим листям. Це їжачок
завмер на дорозі. Я покотив звірка по осінньому листі. їжачок засопів і поніс
на своїх голочках постіль. Він поклав її під корінням дерева.
Тут сопун примоститься зимувати.
2.Поділити
текст на речення, визначити основу речень.
Скромна краса пізньої осені листопад
найчастіше сумний зникли яскраві барви відзвеніли пташині голоси природа ніби
причаїлася спохмурніло небо потекли з нього ниточки дощу.
3.Вставити пропущені букви.
Абр—кос, г—рой, д—ректор, кв—ток, д—ван, в—дмідь, гр— міти,
ч—ремха, ч—твер, к—слиця.
4.Скласти
твір-мініатюру (4-5 речень) за поданим початком .
Восени ми з друзями пішли до
лісу. Цікаво було дізнатися ,як звірі готуються до зими.
5.Написати твір-мініатюру (4-5речень) на тему
"Незвичайна осінь"
Тестові завдання
Варіант 1.
1 . Визнач тему тексту.
Оберігайте мурашники . Нерідко
можна побачити, як хлоп'ята, потрапивши до лісу, знічев'я руйнують мурашники. А
мурашки — дуже корисні для лісу створіння. За один день мурашина сім'я знищує
кілограм шкідливих комах. Роблячи ходи під землею, мурашки сприяють надходженню
до коріння дерев та кущів води і кисню.
1)
У тексті розповідається про те, що мурашок треба оберігати.
2) У тексті розповідається про те,
яку користь приносять мурашки.
3)У
тексті розповідається про те, як живуть мурашки.
2.Визнач речення з однорідними членами.
1)У неділю я прокинувся пізно. 2) У кімнаті було незвичайно біло. 3)Я
схопився з ліжка і кинувся до вікна.
3.Визнач, яке слово в реченні
написане з помилкою.
В Україні дорогих гостей
зустрічають з радістю, любов'ю, хлібом і сіллю.
1)радістю
2)любов'ю
3)сіллю
4.Вибери закінчення, яке буде мати прикметник у
такому словосполученні:
з хорош... подругою
1)-ою
2)-ею 3)-ию
5.Визнач, яку форму займенника
треба вставити у речення.
Дякую ... за добрі побажання.
1)вам 2) вас 3) для вас
6.Визнач,
яке дієслово у тексті записане з помилкою.
По вулицях рухається транспорт. А під землею будується метро. Його вагони
швидко довезуть вас будь-куди.
1)рухається
2)будується
3)довезуть
Варіант 2.
1. Визнач мету тексту.
Здавна лелек вважають близькими сусідами людини. Лелеки завжди селилися
біля нових осель. Це свідчило про злагоду в сім’ї, мир і спокій. Тому лелек завжди оберігали, ставились до них шанобливо.
1)
Розповісти, де селилися лелеки.
2)
Розповісти про лелек.
3)
Розповісти, чому люди шанобливо ставились до лелек.
2.Вибери
речення, яке відповідає такій схемі:
1)У садку співали дзвінкоголосі соловї і невгамовні шпаки. 2)Дружно
будували свої гнізда працьовиті ластівки. 3)Під парканом купалися в калюжі
галасливі горобці.
3.Вибери закінчення, яке буде
мати іменник у такому словосполученні:
пригостили смачною груш...
1) -ою 2)
-ею 3) –ию
4.Визнач, яке слово в реченні
записане з помилкою.
Діти зібралися біля яскравого
вогнища і з великим захопленням милувалися вечірньою зорою.
1)яскравого вогнища
2)з великим захопленням
3)вечірньою зорою
5.Визнач, яку форму займенника треба вставити у
речення.
Не хвали себе, хай ... люди похвалять.
1) тебе 2) тобі
3) тобою
ЦІКАВІ ЗАВДАННЯ
Без голосних
• Щоб
зекономити місце, в одному словнику прізвища видатних людей надрукували лише
приголосними літерами та Ь. Прізвища яких українських письменників надрукували
у словнику?
Швчнк, Фрнк, Гнчр, Стльмх,
Схмлнськй,Кцбнськй.
•
Ім'я хлопчика заховано в перших звуках слів: фотоапарат, екскаватор, дім,
іскра, рука. Як звали хлопчика? (Федір).
•
Плутанина Утворити нові слова, використовуючи числове значення літер:
3 2 14 ТІЛО
(літо)
• Записати
якнайбільше слів, у яких:
а)початковий звук — голосний
(око, іній...);
б)не повторюється жодний голосний (весна, небо
труд...);
в)є лише один голосний, що
повторюється декілька разів (молоко, барабан, килим, берег, вісім...);
г)лише один приголосний, що
повторюється кілька разів (біб, тато...);
д)не повторюється жоден
приголосний (хата, літо...);
е)є лише м'які приголосні (тінь,
сіль, рілля...);
є) є подовжені приголосні (життя,
знання, Ілля...).
• Відгадати
слово, добираючи замість рисочок букви на позначення приголосних звуків:
- у - а (ручка, сумка...)
- о - і (поріг, сокіл...)
• Утворити
якнайбільше нових слів із букв слова магазин (низ, зима, газ, маг, гам);
ведмідь (мед, мідь, дім, дід).
•
Додавши дзвінкий приголосний, утворити нові слова від таких слів:
коса (р), рука (в), буква (р),
вір (звір), гра (грам), лин (млин).
• Додавши
глухий приголосний, утворити нові слова від таких слів:
чума (чумак), коза (козак), буря
(буряк), трава (страва), гра (грак), мак
(смак), міх (сміх), лан (план),
лід (плід), порт (спорт).
• Чи
однакова кількість звуків у словах ясно і рясно, ящик і лящик, мию і мито! Довести
своє твердження.
•
Який звук може позначатися аж п'ятьма буквами? (Звук [й] може позначатися
буквами я, ю, є, ї, й).
•
Чи є однакові звуки у парах слів
лось — ліс, джміль — джем, чашка — лящ, гай — як, їда — сій, лак — ляк, мій
— їм! Якщо є, то які саме?
•
Назвати слова, які читаються однаково зліва направо і справа наліво.
(Дід, біб, вів, око, піп, зараз
...).
•
Назвати слова, в яких останній звук позначається двома буквами.
(Сіль, день, пень,..).
• Назвати
слова, в яких два останні звуки позначаються однією літерою.
(Армія, подія, моя, ательє...).
• Як
написати слово робота п'ятьма літерами? чотирма?
(Праця, труд).
• Назвати
«найпасивнішу», тобто найрідше вживану букву українського алфавіту.
(Буква ф. Звук, що позначається цією буквою, зустрічається тільки у запозичених
словах).
• Назвати
алфавіти, які складаються з шести літер. (Азбука, абетка).
Наскрізний алфавіт
•
Записати усі літери алфавіту одна під одною. Потім пригадати і
записати
слова (іменники в називному відмінку однини) так, щоб
кожна з цих літер була другою (можна
третьою і т. д.):
а — балка
б — абетка
в — автор
г — ягня
•
Користуючись цифровим позначенням літер в алфавіті, про читати слова:
6, 11, 3, 1, 18 (диван),
16, 12, 23, 19 (літо), (мама),
15, 21, 1, 14 (край).
Ланцюжок
• Продовжити
ланцюжок слів-іменників чоловічого роду, причому кожне наступне слово має
починатися зі звука, яким закінчується попереднє:
з'їзд — дим — мир — Рим ...
• До
поданих загальних назв дібрати іменники — власні назви:
Письменник ... (М. Стельмах, Г.
Тютюнник...).
Місто... (Одеса, Київ, Львів ...).
Річка... (Серет, Дніпро, Прип'ять ...).
Країна... (Україна, Польща,
Англія ...).
Журнал ... («Малятко», «Барвінок»,
«Соняшник»...).
•
За ключовими словами назвати професію. Визначити рід і число ключових слів:
Учні, дошка, щоденник, школа, клас. (Вчитель).
Бинт, шприц, лікарня, укол, ліки. (Лікар).
Хліб, колос, зерно, жнива, урожай, косовиця.(Хлібороб).
•
До слів — узагальнюючих назв — дібрати іменники чоловічого, жіночого і
середнього роду.
Птах ... (Орел, ластівка, чаєня).
Тварина ... (Кінь, лисиця,
зайченятко).
•
Знайти «зайве» слово за його приналежністю до певного роду:
Дощ, острів, кінь, тінь, кущ.
Калина, родина, сумка, лелека,
країна.
Вікно, село, море, життя, кутя.
•
Продовжити ланцюжок іменників — власних назв, щоб кожен кінцевий звук
попереднього слова був першим звуком наступного слова:
Ялта —Америка — Антон — Надія...
•
Назвати числівник, який наказує. (Три). Прочитати слова:
г 1 а пі 2 л ві
3 ло
за 3 мка пер 6 мі
100
пі 100 лет 100янка 7
я
•
Назвати займенник, що вказує на особу, яка говорить сама про себе. (Я).
•
Назвати займенник, що вказує на особу чи предмет, про які розповідають.
(Він, вона,
воно, вони).
•
Назвати займенник, що вказує на особу, до якої звертаються. (Ви, ти).
•
Який займенник складається з двох звуків, але з однієї букви? (Я).
•
Назвати слово, у якому сім займенників. (Сім'я).
•
Додавши до займенника першої особи одну букву, перетворити його на антонім
до слова «війна». (Ми —р). Пригадати і записати загадки, прислів'я і приказки,
у яких є займенники.
•
Відредагувати речення, у яких неправильно вжиті займенники.
1. Я попросив товариша принести
свою книжку.
2. У неділю Лариса зустрічатиме
свою маму. Вона буде в червоному платті.
3.Батько помер, коли йому було
п'ять років.
•
Назвати одним дієсловом:
ü
пекти
раки (червоніти), о п'ятами накивати
(утекти),
ü
зарубати на носі (запам'ятати),
ü
ні пари з уст (мовчати),
ü
послати телеграму (телеграфувати),
ü
накласти штраф (оштрафувати),
ü
проводити репетицію (репетирувати).
•
Пригадати прислів'я, у яких є дієслова.
•
Поставити дієслово їсти у другу особу однини теперішнього часу. (Ти їси).
•
Поставити дієслова дати, розповісти у другу особу однини майбутнього часу. (Даси, розповіси).
•
Дібрати дієслова, які характеризують голоси тварин:
гуси (ґелґочуть),
півень (кукурікає),
корова (мукає),
киця (нявкає),
собака (гавкає),
лев (ричить),
порося (рохкає),
вовк (виє),
коні (іржуть).
•
Чи можна за допомогою пунктуаційних знаків надати словам протилежного значення?
(Можна, коли взяти їх у лапки.
Наприклад, привітатися з другом — зустріти «друга»; любити морозиво «любити»
ворога).
•
Яке слово допомагає запитати про ознаки предмета? про те, кому він
належить?
•
Як запитати про кількість предметів? про їх порядок при лічбі?
ЗАВДАННЯ-
ЖАРТИ
•
Змінивши один приголосний звук на інший, перетворити свійську тварину, що
відзначається впертістю, у птаха. (Осел —
орел).
•
Що стоїть посеред Одеси? (Звук [е]).
•
Чого немає у вола, а є в корови, кози, коня? (Звука [к]).
•
Із назв яких двох букв можна приготувати смачну їжу? (Каша).
•
Назви яких двох букв складають цілу епоху? (Ера).
•
У якому слові сорок голосних? (Сорока).
•
Що ми чуємо у кінці «перерви»? («Перерва» — звук [а]).
•
А на початку уроку? (Звук
[у]).
•
За який приголосний треба сховати інший приголосний, щоб одночасно
вистрілило багато рушниць чи гармат? (Залп).
•
Яке слово складається із семи однакових букв? (Сім'я).
•
Від назв яких двох букв стає жарко,
гаряче? (Пече).
•
Чи можна кішку перетворити у мишку? (Можна,
змінюючи щоразу один звук у наступному слові: кішка — кашка — шашка - шишка
—мишка).
•
Чому звук [й] називають «хитрим» звуком?
(Тому що він «ховається» в літерах я, ю, є, ї.)
•
Чого багато має болото, менше має
озеро, ще менше — море, і зовсім не має річка? (Букв О).
•
Яке слово складається з двох нот? (Доля).
•
Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою
ялинки, їжака).
•
Що падає, але ніколи не розбивається? (Температура).
•
Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).
•
Яке місто ширяє над горами? (Орел).
•
Яку державу влітку можна носити на голові? (Панаму).
•
3 якого крана не набереш води? (З
підйомного)
•
ЦЕ
ЦІКАВО ЗНАТИ
1 .Пошук однорідних членів
речення
•
Тарас Шевченко — славетний український поет і художник. Він писав щиро,
правдиво, чесно. Знав багато народних пісень і дуже гарно співав. Він любив
кобзарів. Бандуристів. Сам грав на кобзі і скрипці. Тільки життя в нього було
тяжке. Рано залишився сиротою, був на засланні, в солдатах. Його думи, його
пісні в Україні ніколи не забудуть. Тарас Шевченко — справжній співець свого
народу.
• Антарктида розташована навколо
Південного полюсу Землі. Це самий холодний материк. На ньому майже немає
рослинності і тварин. Тільки в деяких районах трапляються лишайники, мохи,
водорості. В Антарктиді живуть пінгвіни, буревісники. Поморники. Життя цих
птахів пов'язане з океаном.
У
глибоких шарах підземних вод міститься багато розчинених солей, мінералів і
газів. Така вода називається мінеральною.
Завдяки брому, йоду, радону, які
містяться в мінеральній воді, вона має цілющі властивості. З боліт, озер,
джерел витікають маленькі струмочки. Вони течуть і, з'єднуючись з іншими
струмками, утворюють ріки. Ріки вміють будувати й руйнувати. Прокладаючи собі
шлях до моря, вода розмиває гори, розширює береги, захоплює і несе по дну землю
й каміння.
Навколо водойм і на болотах живе
видра. Довгий хвіст і перетинчасті лапи допомагають їй пірнати і плавати під
водою, як риба.
2. Заміна слів однорідними членами речення за
зразком
• Для лісових звірів характерне плямисте або
смугасте забарвлення. (Лісовий кіт, рись, борсук, плямистий олень).
• В саду
співають птахи (ластівки, чижі, солов'ї).
• Численні
твори Олеся Донченка ввійшли до золотого фонду української дитячої літератури. (Романи,
повісті, оповідання, казки, п'єси).
• Бабуся
працювала. (Шила, вишивала, садила і вирощувала квіти, готувала їжу, прибирала
в кімнаті).
• У
серпні дозрівають фрукти. (Яблука, груші, сливи).
•
Здавна слов'яни вживали злаки. (Жито, пшеницю, ячмінь, просо, гречку).
• Про червону калину, таку гарну,
люди склали багато творів. (Пісень, легенд, розповідей, казок).
•
Надійшла чудова весна. (Прекрасна, тепла, многоцвітна, пахуча...)
•
В лісі ростуть дерева. (Дуби, берези, клени, ялини...)
•
А скільки грибів можна знайти в лісі! (Боровиків, лисичок,
підберезовиків...)
•
У вересні з дерев опадає листя.
•
Навесні у звірів народжуються малята.
•
Без рослин не уявити життя на землі.
•
3 перших днів твого життя про тебе турбуються рідні.
•
Зелені насадження наповнилися пишним щебетанням.
•
Все навколо покрилося білим туманом.
•
Коло річки паслися домашні тварини.
•
На письмовому столі лежало шкільне приладдя.
•
Андрійко виконав домашнє завдання.
•
Здавна на городі поміж овочами люди висаджували квіти.
•
3 білого борошна на свята пекли пироги з різною начинкою.
•
На свято мама приготувала обід.
•
Діти веселяться.
•
Майстер дозволив Іванкові користуватися інструментами.
3.
Визначення однорідних членів речення
•
У випадку нестачі корму, перенаселеності, стихійного лиха, суворої погоди в
окремі періоди року тварини шукають сприятливих умов існування, нових джерел
корму, можливостей для розмноження далеко за межами місць постійного життя.
• Лосі, олені, кабани здійснюють
переходи на десятки і сотні кілометрів.
•
В процесі еволюції звірі навчилися відрізняти рослини їстівні і неїстівні,
корисні і шкідливі, отруйні та цілющі.
• 3 лісу лисиця подалася в поле,
згодом вийшла на дорогу, добігла до узлісся, метнулася в кущі по сліду козулі,
повернула звідти і знову пішла в поле.
• На зиму світлішає хутро рисі, білки,
зайця-русака, вовка, козулі.
• Вдень летючі миші сплять у
дуплах, печерах, на горищах будинків. В сутінках ловлять нічних жуків,
метеликів та комарів.
• Зайченята
народжуються і навесні, і влітку, і восени.
• Представники гризунів лазять по
деревах, риють землю, плавають, пірнають.
• Коли журавель у доброму гуморі,
він грається, витанцьовує. Кумедно стрибає, вклоняється, а його кучеряве пір'я
розсипається на вітрі.
• Гойдалася берізка, слухала
ласкаві вітрові слова та так і заснула.
• Біла акація в умовах забруднення
повітря може рости і прикрашати вулиці, парки, сквери до 100 років, наповнюючи
ароматом повітря.
• На
початку літа у ставках, озерах і річках зацвітає сусак зонтичний.
• Торф
утворюється при заростанні боліт, заболочених долин
і
водойм мохами, вересом, осоками, комишами, очеретом, хвощами, пухівками,
чагарниками і деревами.
•
Харківська область межує з Луганською, Донецькою, Полтавською,
Дніпропетровською областями України.
•
В організмі людини міститься 400 г кухонної солі, вона входить до складу слини,
шлункового соку, крові.
•
Поїли хлоп'ята спочатку борщу, потім взялися за сковороду із смаженою
картоплею. Запили молоком.
•
Коли мама варить, то кладе в горщик і картопельку, і шматочок яловичини або
свинини, і капусточку, і квасольку, і помідорчик, і петрушку, і кріп, і
лавровий лист, і перчик, засмажує сальцем із цибулькою.
Творчі нестандартні завдання з
укр мови 4 клас,творчі диктанти,олімпіадні завдання
0 коментарі:
Дописати коментар